Nemira

O carte care, din câte am înţeles, a făcut furori la vremea primei publicări şi care mi-a căzut în mâini de curând, recomandată călduros de către Florin Pîtea, Aşteptând în Ghermana îşi merită pe deplin reputaţia. Dănuţ Ungureanu lasă o pleiadă de personaje tipice romanului noir, excelent conturate, să acţioneze într-un spectaculos cadru cyberpunk. Acţiunea poliţistă, demnă de un Alistair MacLean, Peter Cheyney sau James Hadley Chase, este însă cea care a primat pentru mine, cu toate că fără îndoială decorul futuristico-distopic nu a făcut altceva decât să intensifice plăcerea lecturii şi să nuanţeze deciziile personajelor.

Ofiţerul de poliţie Genetiah “Gene” Yablonski (poate un omagiu la adresa ofiţerului de poliţie Jablonksi din Ultimele şase minute a lui Alistair MacLean?) nimereşte într-o plasă a corupţiei şi a crimei, după ce asistă la un asasinat în timpul unui concert rock, fiind totodată prins într-un schimb de focuri pe stradă. Suspendat, în buna tradiţie clasică, el se încăpăţânează să descurce firele misterului, apelând la figuri controversate din lumea interlopă şi înfruntând “granguri” din lumea bună, puşi cu toţii pe fapte rele. Tensiunea creşte deoarece în lumea lui Yablonski acţionează în paralel mai multe forţe de Poliţie rivale, fiecare cu obiective şi metode proprii, precum şi datorită faptului că eroul însuşi are un trecut întunecat şi violent, purtând cu el nevoia unei răzbunări sălbatice datorate distrugerii persoanei iubite.

Un roman cu un limbaj cinic şi colorat, fără a depăşi însă limitele artisticului şi pe cele ale necesarului, ceea ce face ca acesta să fie unul dintre marile plusuri ale cărţii, cu epitete şi metafore utilizate cu măiestrie pentru a înflori acţiunea, fără a o îngreuna (cum s-a întâmplat la autori mai puţin iscusiţi), cu o lume fascinantă şi elaborată întrezărită în străfulgerări îngrijorătoare, şi cu eroi şi antieroi redutabili, toate fără îndoială pe gustul meu şi al celor care au apreciat, spre exemplu, filmul Sin City.

Unul dintre marile romane ale literaturii române, pot să afirm fără nici o reţinere. Pentru amatori de SF, pentru amatori de policier, pentru amatorii de cărţi bune în general. Pentru toată lumea.

Nemira


Oliviu Craznic

Oliviu Crâznic s-a născut pe 1 noiembrie 1978 înLupeni. Licenţiat în Drept, cu lucrarea de diplomă la disciplina Criminalistică, şi absolvent al cursurilor de mediere ProMedierea, este consilier juridic din 2002. Membru al Uniunii Colegiilor Consilierilor Juridici, în prezent coordonează colecţia de legislaţie a editurii germane C.H.Beck.
A debutat în beletristică cu …Şi la sfârşit a mai rămas coşmarul, roman gothic bazat pe cronici medievale (Ed. Vremea, 2010; Premiul I pentru Cel mai bun roman
la Concursul Naţional de Literatură Visul 2010; Locul I pentru Proză românească – Vara 2010 în Topul cititorilor Agenţiei de carte; Locul I pentru Debut – 2010în Topul cititorilor Agenţiei de carte; Premiul Galileo 2011 pentru Cel mai bun volum de proză Science-Fiction/Fantasy/Horror publicat în 2010; Premiul Proliteratura 2011 pentru Cel mai interesant roman). Din septembrie 2010, este colaborator al Revistei Suspans, unde are o serie de articole despre misterele lumii, confesiunea literară Două nopţi în Salem’s Lot şi mai multe recenzii. În 2011, apublicat povestirea steampunk Ultima clepsidră în antologia Steampunk – A doua revoluţie (Ed. Millennium Books, întovărăşită de confesiunea literară The Making Of… Ultima clepsidră), povestirea gothică Însângerată, luna în antologia Balaurul şi mioriţa (Ed. Eagle Publishing House), povestirea dark fantasy Mascarada învinşilor în cadrul antologiei on-line Cele 1001 de scorneli ale Moshului SF, realizată de Ştefan Ghidoveanu, povestirea dark science fantasy Trecătoarea în Gazeta SF (mai) şi thriller-ul neogothic Ellen Lee în antologiaAlertă de grad zero în proza scurtă românească actuală(Ed. Herg Benet). Din luna iunie 2011 este colaborator al Gazetei SF, unde deţine rubrica intitulată Cavalerii fantasticului şi unde publică, ocazional, şi editoriale şi articole. Din a doua jumătate a anului 2011 a devenit colaborator al Editurii Millennium Books, pentru care lucrează în prezent la mai multe proiecte-surpriză. Începând cu decembrie 2011, este consilier de imagine şi colaborator al revistei Egophobia, în nr. 33 publicând articolul Vampirismul în literatura română.