Bună, Cătălina, și mulțumesc în numele echipei pentru cartea pe care ne-o oferi ca premiu și pentru interviu.
Salut, Alexandru, salut, Gazeta SF! Eu vă mulțumesc.
După cum probabil te așteptai, te voi ruga să ne vorbești mai întâi despre tine ca cititor. Ce cărți ți-au marcat copilăria? Dar tinerețea? Ce cărți te-au determinat să treci granița către tabăra autorilor?
Bineînțeles că mă așteptam la asta Un scriitor nu poate fi scriitor dacă nu este, în primul rând, un mare cititor. Trebuie să ştii în primul rând ce îţi place ţie să vezi într-o carte, ca să ştii ce să oferi la rândul tău. Trebuie să vezi ce face o carte fascinantă, cum se construieşte suspansul; să ai nişte modele, nişte puncte de reper, ca să ştii spre ce să tinzi. Nu i-am înţeles niciodată pe acei indivizi, persoane publice, care declară că nu au citit nici o carte, dar se gândesc să scrie una. Nu despre viaţa lor, pentru că în acest caz vor apela la un profesionist în domeniu care le va pune ideile în ordine sau chiar va scrie pentru ei. Ci „cărţi pentru copii”, de exemplu. I-aş întreba: cum anume ai de gând să faci asta, dacă tu nu ştii cum arată o carte de orice fel?… Şi de ce cărţi pentru copii? Să crezi că un copil va accepta orice este o insultă la adresa inteligenţei lui. Ba dimpotrivă, spun: cărţile pentru copii ar trebui să fie la un nivel mult mai ridicat, tocmai pentru că acei copii vor creşte şi vrem să aibă o dezvoltare intelectuală frumoasă. O carte pentru copii ar trebui să poată fi citită şi de un adult, fără ca acesta să strâmbe din nas şi să comenteze „ce prostie!”. Dacă e o prostie, de ce ai vrea să fie citită de un copil?…
Eu citesc de când mă știu; citesc de la trei ani și mereu am avut la îndemână literatură de calitate. E drept, ca orice copil am avut și perioada mea de „basme și povești nemuritoare”. Mi-au plăcut în acel moment, unele îmi plac și acum, chiar mă pomenesc uneori citind sau recitind tot felul de basme din diferite părţi ale lumii, dar nu m-am simțit niciodată pe deplin satisfăcută de ele. Poate din cauza personajelor atât de bidimensionale, sau poate din cauza acțiunii atât de previzibile, sau a scriiturii prea simpliste, n-aș putea spune. Nu țin minte ce gândeam atunci când le-am abandonat. Cred că m-am enervat pe eternele prinţese, neapărat blonde şi închise în turn, care nu făceau nici cel mai mic efort ca să iasă naibii de-acolo şi aşteptau mereu să vină un „el” ca să le salveze… Țin minte doar că am „confiscat” Uimitoarea aventură a misiunii Barsac (atribuită lui Jules Verne, scrisă de fiul său Michel Verne) din biblioteca tatălui meu și n-am mai lăsat-o din mână. Atunci am avut prima mea eroină adevărată, pe Jane Buxton. Era şi ea o domniţă frumoasă şi delicată, dar era frumoasă fără să fie blondă; era delicată fără să fie neajutorată, închisă în vreun turn şi aşteptând să fie salvată de careva. Avea glas, avea iniţiativă, avea curaj. Era reală. Era un personaj cu care, la o adică, aş fi vrut să mă pot identifica. Mai departe, i-am „atacat” pe Arthur Conan Doyle, Alexandre Dumas, Karl May, John Grisham. Am atacat orice îmi vorbea despre călătorii pe tărâmuri îndepărtate, despre prietenii pe viață, despre loialitate, despre eroi aflați în căutarea dreptății. Trebuia să fie aventură, și acțiune, și mister. Trebuia să fie un strop de istorie reală sau aparent reală, cu personaje reale, palpabile.
Adolescența și tinerețea mi-au fost marcate de Bram Stoker, Virginia Woolf, Michael Cunningham, surorile Bronte, Salman Rushdie, Gabriel Garcia Marquez, Paul Auster, Daphne du Maurier. Gustul pentru SF și gothic mi-a fost insuflat de o prietenă care mi-a dat spre citire povestiri de Gerard Klein și Lovecraft; tot prin perioada aceea am început să îl citesc pe Poe. Mi-a plăcut Mika Waltari. Apoi am trecut spre fantasy; seria Avalon, de Marion Zimmer Bradley, mi-a plăcut în mod deosebit, mai ales după ce am văzut filmul The Mists of Avalon. Am o slăbiciune pentru mitologie, fie ea greacă, latină, scandinavă, celtică sau orientală J Vampirii Annei Rice sunt superbi, au rămas preferaţii mei. Dintre autorii români (vechi), pot să spun că Teodoreanu și Eliade m-au „atins” cel mai tare. La fel şi romanul Adam și Eva al lui Rebreanu, după părerea mea unul dintre cele mai bune din literatura română de până acum.
Poate că asta va suna ciudat, dar nu cărțile citite m-au făcut să vreau să scriu. M-au influențat, da, atunci când am început efectiv să aștern povești pe hârtie, să pun cap la cap niște fraze din care să rezulte un text. Primul draft al romanului la care lucrez, Ea a venit cu noaptea, a fost scris când aveam 16 ani și era o combinație între Dracula și Domnișoara Christina. De atunci, a tot fost scris și rescris și abia acum are forma pe care trebuie să o aibă, abia acum personajele au consistență și credibilitate. Acum, când nu mai seamănă nici cu Dracula, nici cu Domnișoara Christina, deși personajul Isabella de Clare a fost oarecum inspirat de Simina Moscu.
Nu; primele mele tentative de a scrie se datorează nu cărților citite, ci orelor de Limba și literatura română din liceu, emisiunii Exploratorii lumii de mâine şi muzicii pe care o ascult. Temele pe care le primeam pentru la școală mă „forțau” să îmi exploatez imaginația și limbajul, muzica îmi oferea atmosfera necesară, iar poveștile citite în cadrul emisiunii m-au făcut să îmi dau seama că și eu pot face asta, că nici ideile mele nu sunt tocmai proaste. A început totul ca o distracţie, ca o joacă; un fel de „ce-ar fi dacă aş face-o?”. Nu am considerat că e ceva serios şi nu mi-a dat prin cap că aş putea să îmi public poveştile. Abia târziu am îndrăznit să le arăt unor prieteni apropiaţi ce apucături am şi, spre surpriza mea, am fost încurajată să continui.
Și acum, despre tine ca autor, ce ne poți spune? Ce sentimente vrei să transmiți prin textele tale? Cum ai vrea să fii percepută de către cititori?
Nu m-am gândit niciodată la cum aş vrea să fiu percepută de către cititori. Când eram copilă, aveam impresia că scriitorii erau un fel de aristocraţi care locuiau în castele, care se îmbrăcau în catifea neagră sau purpurie şi scriau la nişte mese de abanos, aflate în biblioteci din acelea imense. Îmi imaginam că trăiau măcar o parte din aventurile descrise sau că îi cunoşteau pe cei care le trăiseră, iar la bătrâneţe se retrăgeau în castelele lor ca să scrie. Cuvântul lor era lege, ideile lor erau imbatabile. Bineînţeles, îi identificam cu personajele lor. Eram convinsă că nu aveau cum să scrie despre astfel de lucruri dacă nu le trăiau, nu puteau descrie acele interioare dacă nu le vedeau zilnic. Am aflat pe parcurs că lucrurile stau diferit, şi nu mă refer la ranguri, imagine sau averi. Pot să trec foarte uşor peste faptul că cineva arată altfel decât mă aşteptam, că duce un mod de viaţă diferit de cel pe care imaginea lui îl evocă; sunt alte diferenţe dintre aparenţă şi realitate care mă fac să îmi schimb părerea despre cineva şi chiar să îmi pierd respectul pentru el. Cea mai mare dezamăgire am avut-o în privinţa lui Karl May, atunci când am aflat că, de fapt, scriitorul nu avea nimic în comun cu Old Shatterhand, deşi autobiografia lui spunea altceva. Era hoţ, şarlatan, mincinos şi nu a călcat în viaţa lui prin Vestul Sălbatic. A călătorit în America doar la bătrâneţe, doar pe traseul obişnuit al turiştilor, iar în Africa nu a rezistat decât câteva zile, pentru că nu i-a priit clima şi mâncarea i-a făcut rău. Ştia să dea bine cu pumnul, ce e drept, dar asta nu m-a încălzit cu nimic. Toate aceste adevăruri m-au făcut să îl văd şi pe Old Shatterhand într-o lumină diferită. În ochii mei, el nu mai era acel tânăr şi curajos justiţiar, prieten de nădejde, iubitor de adevăr şi dreptate; era doar un lăudăros care se scotea pe sine în evidenţă menţionând defecte (uneori inexistente) ale altora. Era un prieten ipocrit, care amintea mereu că e mai bun, mai deştept, mai puternic, mai… orice decât toţi ceilalţi, inclusiv decât Winnetou, indianul născut şi crescut în prerie, războinic şi vânător de mic copil. Se credea prea bun pentru o femeie ca Nscho-Tchi; nu pentru că pur şi simplu nu simţea nimic pentru ea, asta ar fi fost perfect în regulă; ci pentru că ea era indiană, şi nu era creştină, şi era prea vehementă în opinii. Şi aşa mai departe. Ştiu că e o prostie, sunt perfect conştientă de diferenţele dintre autor, narator şi personaj; totuşi, acum prefer varianta de pe ecran a lui Old Shatterhand, Lex Barker i-a dat viaţă într-un mod cu adevărat convingător şi l-a făcut să semene cu ceea ce trebuie să fie.
Cam aşa stă treaba. Dacă e să existe o imagine a mea, ca scriitor, care să fie percepută în vreun fel de către cititori, sper ca aceasta să fie una bazată pe sinceritate: asta sunt, asta ofer; nu o să încerc niciodată să fiu ceva ce nu sunt. Scriu acele poveşti pe care vreau eu să le citesc. Transmit acele valori pe care eu le preţuiesc. Creez acele personaje cu care aş vrea eu să relaţionez.
În vechime se considera că povestitorul putea invoca zeii, pentru ca aceştia să spună chiar ei povestea prin gura lui. Povestea devenea, astfel, un dar de preţ oferit muritorilor, prin intermediul cuiva ales anume. Nu pot decât să mă bucur că sunt și eu unul dintre „cei aleși”. Cântă, deci, zeiţă…
Prezintă-ne volumul „Câinii diavolului”, cartea pe care o oferi ca premiu. Care e istoria celor trei povești dintre copertele ei?
Câinii diavolului este o miniserie de trei nuvele – Chipul întunecat al visului, Roșie ca sângele este Furia și Câinii diavolului – inspirate, în mare parte, din cazul real al Fiarei din Gevaudan, un episod sinistru din istoria Franței pentru care nu s-au găsit explicații concrete nici până în ziua de azi.
Chipul întunecat al visului este cea mai apropiată, ca linie narativă, de Fiara din Gevaudan, deşi nu este specificat concret locul în care are loc vânătoarea. Tânărul duce Julien de Roanne este anunţat că o fiară ciudată îi terorizează pe oamenii de pe pământurile sale, ucigând vite, tineri păstori şi copii. „Am mai văzut noi lupi, stăpâne, dar nu din soiul ăsta”, îi spune un ţăran, iar prietenul său, contele d’Etang, îi mărturiseşte „Nu cred că este lup…”. Intrigat, Julien cere sprijinul regelui şi porneşte la o mare vânătoare de lupi, alături de căpitanul du Jammel şi marchizul de Foix. Apoi, apare în peisaj şi frumoasa şi misterioasa Allayra şi lucrurile se mai complică puţin. Pentru această poveste, am combinat elemente realiste (curtea regală a Franţei secolului XVIII, intriga – prezenţa Fiarei în ţinut, atestată de documentele vremii) cu elemente de basm gothic (prezenţa „frumoasei adormite” în castelul de marmură dintre munţi, crucifixul care ţine fiara la distanţă, argintul care îl răneşte pe cel atins de Rău).
Roşie ca sângele este Furia schimbă puţin ritmul acţiunii; de data asta, ne găsim în saloanele castelului Beyssac, unde Odille, frumoasa prinţesă Montmorency, găzduieşte întruniri ale scriitorilor, filosofilor şi oamenilor de litere din regat. Printre aceştia, se distinge Alain de Teileffer, magician, cărturar şi alchimist, un libertin a cărui prezenţă şochează, dar şi fascinează întreaga adunare. Pe lângă mitul vârcolacului, aici am adus în atenţia cititorilor o altă entitate misterioasă, fantomatică, şi anume Câinele Negru. Despre Câinii Negri nu se ştiu prea multe; sunt asociaţi în general cu moartea, cu iadul şi se spune că îl însoţesc pe cel care a făcut un pact cu Diavolul, pentru a-i aminti mereu acestuia de miza contractului.
Nu am plănuit ca aceste poveşti să aibă vreo conexiune între ele, dar apoi am scris Câinii Diavolului, povestea care dă titlul volumului, şi astfel s-a creat legătura cu celelalte două. Patru cavaleri, menţionaţi în relatarea Odillei, devin personaje principale în această poveste despre o crimă monstruoasă şi căutarea vinovaţilor în chiar cele mai înalte pături ale aristocraţiei franceze. Apar şi prieteni mai vechi, personaje întâlnite în prima poveste, dar şi personaje noi, mai mult sau mai puţin prietenoase. Căpitanul muschetarilor, un individ asupra căruia planează cele mai negre bănuieli. Alix de St. Camille, un înger în alb, dar despre care toată lumea ştie că „e periculoasă”. Prizoniera din Bastilia. O serie de crime care par să ducă la un singur om, dar care este deja mort. Nu spun mai multe aici, decât că veţi fi martori la o acţiune amplă, dinamică, pornind din pădurile Picardiei, continuând pe coridoarele Versailles-ului, pe străzile Parisului şi între pereţii înfiorătoarei fortăreţe Bastilia.
Care ar fi planurile tale de viitor? La ce să ne așteptăm de la scriitoarea Cătălina Fometici?
În primul rând, trebuie să menționez nuvela fantasy cu elemente futuriste și SF Imperiul de sticlă. Prințesa războinică Alma, eroină a unor vremuri străvechi, este readusă la viață într-un viitor sumbru, când întinsul imperiu Aswor se reface după Războiul de Cincizeci de Ani. Alma este singura prin venele căreia curge sângele regilor și, deci, este datoria ei să revendice tronul din Aswor; încoronarea ei ca regină va duce la sfârșitul crizei dinastice și va stabili un mult-dorit echilibru. Însă pacea este greu de menținut pe un teritoriu atât de întins; o armată străină pregătește o invazie, grupări rebele din interior amenință cu declanșarea unui război civil, intențiile aliaților nu sunt tocmai clare. Iar viitoarea regină ascunde un secret întunecat care atunci, demult, a fost îngropat împreună cu ea.
Apoi, romanul Ea a venit cu noaptea, împărţit în Castelul din Dorchadas Bay şi Doamna din Dorchadas Bay. Acţiunea este concentrată în jurul castelului Abastor, în Irlanda. Prima parte are loc în epoca victoriană – o dramă a unei nobile familii londoneze, un tânăr bântuit de demonii unui trecut înceţoşat, o doamnă misterioasă ce seamănă prea mult cu o oarecare strămoaşă cu nume interzis, castelul din care întunericul nu pleacă niciodată cu adevărat. A doua parte, Doamna din Dorchadas Bay, ne duce înapoi cu multe sute de ani, la începutul secolului XIII, unde foarte tânăra Gemma de Lorris, doamnă de companie a ducesei de Ulster, relatează întâmplările tragice petrecute între zidurile Abastorului, dar şi o fărâmă de istorie reală: Războiul Baronilor, Magna Charta, invazia Angliei de către prinţul Louis al Franței, încoronarea regelui-copil Henry.
Ar mai fi o idee, dar doar la stadiul de proiect în momentul de faţă, şi anume o serie de povestiri Fantasy-SF. Există un plan, am deja câteva personaje create şi un fragment de poveste. Va fi o provocare, dar am încredere că o voi duce la bun sfârşit.
Bazându-ne pe experiența ta într-ale publicisticii (Antologii, CPSF, diverse publicații online, volum propriu), ce i-ai sfătui pe autorii publicați de Gazeta SF, care își doresc și ei debutul în volum propriu?
Nu cred că aș putea să mă laud cu o experiență vastă; nici nu mă simt în măsură să le dau altora sfaturi, în condițiile în care eu însămi am nevoie de sfaturi și îndrumare. Tot ce pot să spun este ceea ce știți deja: nu renunțați niciodată, scrisul e parte din voi. Scrieți-vă în continuare poveștile; oferiți-le veștmântul cuvintelor și eliberați-le. Drumul îl veți găsi la momentul potrivit.
La final, câteva cuvinte pentru câștigătorul concursului, te rugăm!
Felicitări, și… aștept o părere! Dacă e de bine, spune-le și prietenilor.
Mulțumim!
Și eu vă mulțumesc! Toate cele bune!
49 comments
Tavi says:
iul. 18, 2017
O intrebare retorica, pornind de la: ” Despre Câinii Negri nu se ştiu prea multe; sunt asociaţi în general cu moartea, cu iadul şi se spune că îl însoţesc pe cel care a făcut un pact cu Diavolul,” Se vinde mai bine diavolul, decat Dumnezeu? De ce oamenii se focuseaza pe acest lucru, atragand in gandurile lor si o anume etica a diavolului? De ce Diavolul se scrie cu „D” mare ? Este mai mare decat Dumnezeu, sau este pe picior de egalitate? Macar un minim respect pentru cei care prin martiriul lor au ajuns candele vii, mereu aprinse ale ortodoxiei…
Lucian-Dragoş Bogdan says:
iul. 19, 2017
Aceasta este o revistă SFFH, nu Revista Ortodoxia sau Vestitorul Ortodoxiei. Textele SF sunt scrise de oricine e pasionat de aşa ceva, indiferent dacă e ortodox, ateu, agnostic, catolic, budist, satanist, musulman, etc. Dacă dvs. credeţi în Dumnezeul creştin e foarte bine, puteţi scrie despre el şi o puteţi face cu ce literă vreţi. Dar, la fel, alţii sunt liberi să scrie despre ce vor şi cu ce literă vor, în funcţie de ceea ce cred ei. Repet: e o revistă SFFH, nu una a ortodoxiei şi se adresează tuturor pasionaţilor de SFFH, indiferent de credinţa lor.
Tavi says:
iul. 19, 2017
Tocmai aceasta este problema: separarea dihotomica a domeniilor in care se imparte (aleator sau nu) existenta si eliminarea principiului transcendent care ar trebui sa guverneze lumea teocentrica si nu egocentrica…Dar discutia este prea vasta incat ma voi rezuma doar la semnalarea acestui aspect, fara alte comentarii despre disolutia eului, de exemplu…
Lucian-Dragoş Bogdan says:
iul. 19, 2017
E o problemă pentru dvs. Pentru mine, care consider că Dumnezeul creştin e la fel ca orice alt zeu, Moş Crăciun, Zâna Măseluţă şi alte creaturi imaginare – nu. Repet: n-am absolut nimic cu credinţa dvs., v-o respect şi mi se pare perfect ok să vă trăiţi viaţa în conformitate cu ea. Am însă o mare problemă în momentul în care dvs. nu respectaţi credinţa mea şi a altuia, considerând că trebuie mereu să trageţi lumea de urechi că nu se conformează ortodoxiei.
Tavi says:
iul. 20, 2017
Este doar punctul meu de vedere asupra realitatii. Nimic mai mult. Un simplu punct (de vedere) din/pe cercul numit viata…
Lucian-Dragoş Bogdan says:
iul. 20, 2017
Şi respect acest punct de vedere, câtă vreme nu faceţi observaţii altora că nu respectă o morală religioasă şi un Dumnezeu în care ei s-ar putea să creadă sau nu. Poate Cătălina Fometici crede în dumnezeu sau în Dumnezeu. Poate nu. Poate crede în diavol sau în Diavol. Poate nu. E fix problema ei şi nu e cazul să i se atragă atenţia în legătură cu asta, decât dacă ar vorbi pe un site ce tratează creştinismul. Ceea ce nu e cazul aici, unde tema e SF-ul, nu credinţa/necredinţa relioasă. Egalitatea sau inegalitatea Dumnezeu-Diavol, martiriul candelelor ortodoxiei sunt irelevante aici – ele contează doar pentru cei care cred în Dumnezeul creştin, versiunea ortodoxă.
Tavi says:
iul. 27, 2017
Referitor la problema expusa si din punctul meu de vedere la libertate (care este specifica S.F.-ului si care citand un ganditor, este cea mai mare constrangere): daca nu sunt puse si alt gen de probleme, pe care le genereaza o scriere S.F., daca o problema nu este privita din mai multe unghiuri pentru a o intelege mai bine (paradoxal se poate intampla ca nici daca o privesti din mai multe unghiuri sa nu ii intelegi esenta, dar oricum e mai bine decat a privi dintr-un singur punct de vedere), de exemplu cele etice-se poate crea incet dar sigur societatea transumana-omul fara Dumnezeu, dar hipertehnologizat; societatea post-umana, prin care omul devine un ateu care slujeste doar pasiunii sale, pe care o multiplica indefinit (Julien Benda).
De aceea aceste intrebari trebuie puse mai mult sinelui si nu pot fi „discutate”/dezbatute online.
Mihail Toma says:
iul. 28, 2017
Acu’, căci văd că discuția devine interminabilă și virează în filozofii de baltă, cestiunea stă cam așa: odată ce te-ai expus public trebuie să-ți asumi și laudele și critica, chiar și bâiguieli paralele…
Asta e, „îi mare grădina domnului” , are și procurori și avocați din oficiu.
Cătălina probabil că râde pe înfundate, pe undeva, și nici eu nu mă simt prea bine…………!!!!!!!!
Strângeri de mână!
Tavi says:
iul. 28, 2017
Referitor la „ras pe infundate”, „ii mare gradina D(scris cu d)omnului”-ceea ce poate indica o oarecare forma de ateism, fiecare e liber sa creada ce vrea. Chiar daca nu avem aceasi cultura, nu am citit aceleasi carti (ar fi culmea sa intelegem si aceleasi lucruri, sa avem acelasi punct de vedere), consider ca un dialog civilizat poate rezolva dezbaterile. Binenteles, daca fiecare porneste de la premiza ca intreaga lume nu graviteaza in jurul sau…
alexandru lamba says:
iul. 28, 2017
Total de acord! Acum, in lumina acestei idei pe care ati enuntat-o acum, cititi primul dumneavoastra comentariu.
Tavi says:
iul. 28, 2017
@Alexandru Lamba
Comentariul indica o anume stare, de la momentul respectiv. Pot sa privesc lucrurile cu detasare si chiar daca uneori poate prin stil pot parea pasional, nu consider ca lumea se invarte in jurul meu…Nici nu sunt un expert, „politically correct”, din cei care defileaza in fiecare seara, pe la TV…
alexandru lamba says:
iul. 28, 2017
A, dar eu nu judec pe nimeni. 🙂
Tavi says:
iul. 28, 2017
@Alexandru Lamba
Nu este problema judecatii. Este exact problema exprimarii opiniei proprii, intr-un spatiu decent, GSF, pe care l-ati creat si dvs. In rest, Dumnezeu e singurul care poate judeca drept, deoarece El vede intregul. Eu nu imi permit sa judec, dar pot sa fiu critic fata de unele pareri cu care nu rezonez. Dar aici discutia tinde spre infinit….In fond este o optiune personala, exprimata. Pentru orice lucru pe aceasta lume exista 100 de pareri pro si 100 de pareri contra. Depinde care suta alegi…
Lucian-Dragoș Bogdan says:
iul. 29, 2017
Dumnezeu nu există. Nici Diavolul despre care vorbește Cătălina Fometici. Astea sunt basme, sefeuri. Freyja e cea care-i va alege pe virtuoși și-i va purta pe calul ei spre Fólkvangr. Hail Freyja!
Mihail Toma says:
iul. 29, 2017
VÍVAT Freyja ! http://www.germanicmythology.com/works/IMAGES4/Sanders26.jpg
Tavi says:
iul. 29, 2017
Respect punctul de vedere, chiar daca nu rezonez cu el. Este opinia dumneavoastra…Cine sunt eu sa judec un semen de al meu?!…
Tavi says:
iul. 31, 2017
Pana la urma este un punct de vedere. Oricine poate sa rada, sa faca ce vrea…In momentul in care din intregul de idei (puncte de vedere) care privesc o problema, alegi una, poti sa gresesti (cel putin eu imi rezerv si acest drept-de a nu avea in orice problema asupra careia ma exprim, adevarul absolut) sau nu obligatoriu. De aceea trebuie create punti de dialog pentru dezvoltarea parerii/parerilor….
Catograur says:
aug. 2, 2017
Cel mai comentat interviu de pe Gazeta SF. Felicitări. Dumnezeu acționează prin troli misterioși…
teo matei says:
aug. 2, 2017
(y)
ar fi fost perfect daca toti datatorii cu parerea ar fi citit si volumul 😉 nu de alta, dar discutia la subiect, in cunostinta de cauza, ar fi fost si mai savuroasa. sau nu 😀
Catalina Fometici says:
aug. 11, 2017
Despre ce mama zmeului se vorbește aici??
Doamne, eu acuma văd :))
Tavi says:
aug. 20, 2017
@Catalina Fometici
„Dumnezeu este 1, restul este 0.” Wilhelm Gottfried Liebniz-unul din marii matematiceni ai omenirii…
Catalina Fometici says:
aug. 20, 2017
Așa… și ce legătură are asta cu interviul meu sau cu cartea mea?
Mihail Toma says:
aug. 20, 2017
Ooo, no! Not again! 😉
Tavi says:
aug. 20, 2017
Este un punct de vedere, personalist….Dar pentru ca vad ca nu rezonez cu niciun cititor al Gazetei SF care sa fie si ortodox, practicant (sa mearga regulat la biserica, sa se impartaseasca etc.) prefer sa inchid aici subiectul. Imu dau seama ca sunt multi cititori atei ai acestei reviste…Dar asta e o problema intrinseca individuala….Care nu se poate evacua intr-un monolog…(al meu, ca din cate inteleg sunt cam singurul care pune in dialog si problema Dumnezeu cu egolatria sefista)
Tavi says:
aug. 20, 2017
*Imi
Catalina Fometici says:
aug. 20, 2017
Domnul meu, aici discutăm despre scrieri Fantasy și SF.
Acțiunea din cartea mea se petrece în Franța, deci personajele mele sunt catolice. Asta dacă vrem cu adevărat să atingem subiectul acesta.
Cât despre ortodoxie, nu sunt fană, mulțumesc. Nu merg la biserică, nu pup moaște, nu pup icoane, nu mă rog la picturi de pe pereți, nici la sculpturi din lemn sau piatră. Credința mea nu se rezumă la o doctrină care împarte lumea în „noi, cei adevărați” și „ceilalți, care să stea acolo la ei”.
Dacă doriți discuții despre ortodoxie, sunt convinsă că găsiți și site-uri cu astfel de tematică pe tot acest internet mare și lat 🙂
O seară plăcută vă doresc.
Tavi says:
aug. 21, 2017
Invitatia era la o discutie calma pe aceasta tema, dar nu mai insist tinand cont de anumite idiosincrazii care se pot sesiza din mesaj. Ideea ca internetul este locul unde sa se poarte discutii despre diverse teme, inclusiv ortodoxie sau nu numai mi se pare riscanta. Din nou, aceasta separatie neta intre „noi, cei adevarati” si „ceilalti”, nu am facut-o. Imi pare rau daca am creat aceasta impresie.
Problema era doar nevoia unui dialog SF-credinta, sa creem o oarecare punte intre aceste domenii, daca se poate…
Tavi says:
aug. 21, 2017
Inchei aici subiectul. Ca ne putem invarti in infinitul parerilor si viziunilor proprii indefinit, nu coagulam in niciun punct de vedere comun, asa ca sunt mari sanse sa apara un overflow….
CBG says:
aug. 23, 2017
@tavi: „se vinde mai bine diavolul decât…?” și „overflow” sunt în aceeași frază, da? Pe Dumnezeu s-au luat doar 30 de arginți, celălalt, după cum vedeți, încă vinde. Subiectul era închis înainte să îl deschideți.
Sagy, says:
aug. 24, 2017
cam da :-))
Mihail Toma says:
aug. 24, 2017
Această overflow de energii psihice, conturate atât de net, tranșant, de o parte și de alta, mă trimite cu gândul la „ Scopes Monkey Trial”.
Ezitările, retractările, reconsiderările, sentimentalismele, dar mai ales îndoctrinarea, metodică, ca practică aprobată de stat, au conturat o scenă halucinantă, grotescă, inumană, care are un singur scop: manipularea.
Din această zonă apare domnul Tavi, cunoscut pe internet, care strigă cu micile posibilități pe care le mai are în urma unei îndoctrinări masive: „nevoia unui dialog SF-credinta, sa creem o oarecare punte intre aceste domenii”.
Domnul Tavi, este o persoană educată, am citit multe din postările lui și am rămas impresionat de cursivitatea scrisului său, de acuratețea prin care descrie sentimentele care îl animă.
Ce îi propun eu, strict în nume personal:
– Maestre, te vei face mult mai bine înțeles dacă ai scrie niște povestiri pe tematica aleasă de tine: întrepătrunderea dintre religie și ficțiune.
Am fi, eu personal aș fi deosebit de încântat, să citim o asemenea producție care să fie supusă doar criticii unor cititori și iubitori de fantasme și nu doar al celor care-și rup genunchii pe coji de nucă ca urmare a unor fantasme.
Strângeri de mână!
Tavi says:
aug. 25, 2017
@MihailToma
Citez: <>
Este opinia dvs. si o respect, nefiind detinatorul ADEVARUL. Respect acest punct de vedere. Dar credeam ca aceasta „fantasma”, care poate fi sau nu realizabila, DAR trebuie incercata, este mai dificil de realizat prin povestiri. Credinta (ortodoxa) este practica, vie, nu precum S.F. Totusi, daca s-ar putea realiza o discutie calma pe aceasta tema, care sa creeze punti de dialog intre domenii? Sigur, la prima vedere ar parea imposibil, dar din engleza neaosa: Impossible->I’m possible (ar putea fi o transFORMARE)
Tematica si realizarea ei sunt ceva destul de dificil, dar am considerat ca poate fi introdusa intr-o dezbatere civilizata.
Alexandru Lamba says:
aug. 25, 2017
În numele libertății de exprimare și în încercarea de a nu implementa cenzura într-un mediu pe care-l doream destins, am lăsat toate aceste comentarii aici.
Totuși, aș avea întrebarea: Vi se pare normală această conversație după un interviu cu autoarea unei cărți? Câte comentarii au măcar o legătură vagă cu această carte sau măcar cu ideile expuse în interviu? Îi cer iertare Cătălinei pentru aceste deviații și vă invit respectuos să citiți cartea. Acesta era scopul articolului de mai sus.
Tavi says:
aug. 25, 2017
@AlexandruLamba
NU voi citi cartea. Nu imi place titlul (nu ma atrage, in conformitate cu convingerile mele intrinseci-nu sunt fanatic ortodox cum s-a dorit sa fiu prezenta de un antevorbitor-scriitor nu il pot numi-).Nu imi place nici poza care e pusa pe coperta pentru a atrage cititorul de catre editura. Nici cu perspectiva etica pe care o deduc din titlu, NU sunt de acord.
Pe mine nu ma atrag perspective din acestea.
Deci NU.
Fara dimensiunea etica, data de credinta, „libertatea este cea mai mare constrangere” (J.J. Rousseau)-consider eu.
Acesta este punctul meu de vedere. Imi cer scuze ca nu pot fi de acord cu asemenea lucruri deoarece contrazic profund principiile mele intrinseci.
Cum a evidentiat domnul Catalin Badea Gheracostea, Dumnezeu a fost vandut pe 30 de arginti, diavolul ca subiect incita mai mult, deci aduce un profit mai mare. Mai bine de atat nici eu nu puteam spune, drept concluzie.
In numele libertatii de exprimare, puteti face ce doriti cu comentariile mele (inclusiv sa le stergeti), pentru ca nu au legatura cu subiectul cartii…
P.S. Stiu ca am zis ca nu mai comentez la acest post, dar pentru a trasa o concluzie ferma (nu doar generalista, cum am facut-o anterior) am facut aceasta ultima incalcare a promisiunii scrise.
Mihail Toma says:
aug. 25, 2017
Așa! Să revenim la cestiune. Cartea, pe care am onorat-o cu o comandă on line, poate fi găsită aici: http://www.tritonic.ro/ la prețul de 19 lei + taxele poștale.
De asemenea, recomand excelenta recenzie : https://bookreportro.wordpress.com/2017/06/05/cainii-diavolului-sau-cand-omul-se-joaca-cu-magia/
Strângeri de mână!
Catalina Fometici says:
aug. 25, 2017
@TAVI Păcat 🙂 E vorba despre nişte oameni care poartă cruci la gât (chiar dacă sunt catolici…) şi care, în numele Domnului, se luptă să stârpească acele fiare din titlu. Bineînţeles, dvs puteţi să vă imaginaţi orice şi să hotărâţi că nu sunteţi de-acord cu „perspectiva etică dedusă din titlu”.
Şi încă ceva, ca răspuns la insistenţa dvs referitoare la vânzarea Domnului sau a Diavolului: eu consider că Dumnezeu nu este de vânzare, indiferent de ce religie aparţii (sau nu). Cât despre diavol, nu cred într-un diavol cu coarne care rânjeşte lângă cazanul cu smoală, aşa că mă simt liberă să mă joc cu această imagine şi această denumire în scrierile mele. Chiar şi să mă folosesc de ele pentru publicitate. Chiar şi să le vând.
Vă doresc o zi minunată!
@MIHAIL TOMA Vă mulţumesc! 🙂
Mihail Toma says:
aug. 25, 2017
Am sfârșit în apoteoticul început! 🙂
Pup!
Strângeri de mână!
Tavi says:
aug. 25, 2017
@Catalina Fometici, Mihail Toma
Sfintii Parinti spuneau ca imaginatia este poarta prin care diavolul coboara in omenire. Jocul cu aceste imagini create in scrierile dvs., din punctul meu de vedere, este riscant. Cine sunt eu sa va judec pe dvs.? Este doar punctul meu de vedere, prin care incerc sa retez o directie gresita. Dar vazand ca totul sfarseste intr-o tautologie (@MihailToma), prefer sa ies din acest dialog surd care nu imbogateste pe nimeni.Fiecare isi sustine parerile, iar punti de dialog nu se pot crea. Cel putin privind acest subiect.
Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine, pacatosul.
Mihail Toma says:
aug. 25, 2017
Fiecare își are visul, voința și speranța sa.
Câte o dată avem atât de multe vise…
Altă dată voința ne trădează,
Dar speranța e mereu acolo.
Dumneata, domnule Tavi:
Ce-ai visat ultima oară?
Ce voință te animă,
Ce speranță încă ai?
Broghdan says:
aug. 25, 2017
…pff..mi s-a terminat popcornul 🙁
Mihail Toma says:
aug. 25, 2017
…Și mie, Bogdănel, am trecut la pufuleți, știi ce gândesc eu? poate-oi gândi prost, da’ nu e un spațiu, un debușeu, unde oamenii să-și verse of-ul. O mică scăpare în programarea site-ului. De exemplu: secțiunea „Fandom” se suprapune peste „evenimente” și ar putea fi degrevată ca un spațiu virtual unde să ne descărcăm frustrările desigur, în limita celor șapte ani de-acasă. Telenovela la care nici eu n-am fost băiat cuminte, demonstrează suficient, zic eu, nevoia unui turn babel în care să ne simțim slobozi și… când călcăm strâmb să fim aruncați în cușca cu lei!
Strângeri de mână!
Mihail Toma says:
aug. 25, 2017
Ar putea fi intitulată: Opiniile cititorilor… sau ceva mai inteligent 🙂
Mihail Toma says:
aug. 25, 2017
Nu poți să-i dai omului cu pumnul în gură, chiar așa, pe felia lui… chiar dacă merită și o să-i facă bine.
Acolo așteaptă și el o laudă, o vorbă de bine, ca să aibă curaj să continuie. Chiar ipocrită acea mică laudă contează, se umfă tărâța în el și, plin de inspirație, după o noapte de cafele, apare cu producții noi.
Altfel e când îi tai macaroana pe o rubrică separată: sunt pro și contra, se discută la fir de păr, corectează și el pi ici pi colea, treaba se diluează, rămân doar amintirile plăcute… dacă sunt iar dacă nu sunt, citește el printre rânduri.
Strângeri de mână
Tavi says:
aug. 26, 2017
@MihailToma
„[…]chiar ipocrita acea mica lauda conteza […]”. Daca asa intelegeti dvs. lucrurile, daca asa traduceti dvs. termenul de meritocratie, atunci este clar de ce punctele de vedere exprimate atat de mine, cat si de dvs. sunt atat de divergente. Din pacate nici nu cred ca vor ajunge vreodata conergente…
Mihail Toma says:
aug. 26, 2017
Era o nuanță, acolo, dar cum la dumneata totul e, ori alb, ori negru, m-aș fi mirat să o sesizezi.
Eu, unul, am încheiat aici.
Boală lungă, moarte sigură!
Strângeri de mână!
Tavi says:
aug. 26, 2017
GAME OVER. Cum am promis, desi pana acum am incalcat o data promisiunea facuta, REFUZ SA MAI COMENTEZ aberatii gnostice.
„Dumnezeu este 1, restul este 0.” W. G. Liebniz
Tavi says:
aug. 26, 2017
Trebuie sa incalc iar jocul acesta, pentru ca trebuie sa spun urmatoarele (constiinta ma obliga):
Cred Doamne si marturisesc, ca Tu esti cu adevarat Fiul lui Dumnezeu, celui viu care ai venit in lume sa ii mantuiesti pe cei pacatosi, dintre care cel dintai sunt eu. […]
Tavi says:
aug. 27, 2017
Mai scriu inca o data incalcand promisiunea facuta (ceea ce poate dovedi ca sunt neserios si nu am cuvant). Pana acum m-am exprimat eu, cu argumentele si cunostiintele mele.
Stiu ca scriu degeaba si ca nimeni nu o citeasca legatura pe care o propun eu, multi crezand ca pot realiza ceva cu mintea lor, cu viata lor, eliminandu-l pe Dumnezeu. Binenteles, nu toti care citesc S.F., au aceasta viziune.
http://www.cuvantul-ortodox.ro/cel-mai-infricosator-lucru-cand-dumnezeu-ne-lasa-in-ale-noastre-predica-audio-a-arhim-hrisostom-radasanu-dus-rece-duhovnicesc-pentru-crestinul-care-se-amageste-ca-poate-negocia-si-cu-dumnez/
Tavi says:
aug. 31, 2017
Imaginatia este puntea diavolului, lucru evidentiat si aici: http://www.cuvantul-ortodox.ro/pr-ciprian-negreanu-psihologia-duhovniceasca-a-pacatului-mic-patimile-ascunse-in-inima-fuga-permanenta-de-constiinta-carnavalul-asurzitor-al-lumii/
Toate trebuiesc facute cu masura. Dar masura are o definitie intrinseca…